från ord till
handling.
Bakgrund:
Det finns ofta en inbyggd
motsättning mellan snille och företagare hos kreativa
människor; musiker, skådespelare, målare och uppfinnare. Trots
institutioner som NUTEK /Vinnova, industrifonden, Almi m.fl. är
det många innovationer och uppfinningar som aldrig realiseras
eller går förlorade i marknadsskedet, därför att uppfinnaren
ofta saknar behövliga egenskaper att driva och leda företag -
vilket oftast är förutsättningen i nuvarande stödordningar.
Jämförelse:
En parallell skulle kunna vara musikförlagsbranschen, där
kreatören (låtskrivaren i det här fallet) överlåter på
musikförlaget såväl upphovsrättslig administration som
själva lanseringsarbetet, d.v.s. att placera den musikaliska
innovationen på marknaden; hos artister, orkestrar, i spelfilm,
reklamfilm, dataspel m.m.
Denna näring har i över 150 år fungerat alldeles utmärkt för
realiseringen/ kapitaliseringen av idéer på det musikaliska
området.
Förslag:
En organisation bildas. Den
föreslås samägas av SUF, Svenskt Näringsliv,
forskarinstitutioner, SIF, innovationsstödsinstitutioner,
riskkapitalsföreningen m.fl.
Eftersom verksamheten är i högsta grad av nationellt intresse
bör även regering; industridepartement,
utbildningsdepartement m.fl. också engageras.
Organisationen har som funktion att betydligt kortare än
hittills utgöra en 'one-stop-shop' för
verkstäder och industrier. Företag kan här 'shoppa'
och förvärva exklusiv rätt till ett mycket stort antal ännu
okända produkter inom alla tänkbara fält. Och detta utan
någon större investering, eftersom kostnad i form
av royalty utbetalas först när produkterna säljs.
Förutsättningen är givetvis att Sveriges många uppfinnare
medverkar i organisationen. Inte minst är det också viktigt att
en acceptabel standardtariff för innovations-royalty kan avtalas
inom organisationen, så att det företag som önskar
förvärva marknadsrätt till produkter enkelt kan planera en
realistisk budget. Målet är trots allt att idéer ska nå
marknaden som produkter.
Vinster:
Då uppfinnaren själv inte behöver anskaffa betydande kapital (för
tillverkning, administrativa kostnader, personal,
marknadsåtgärder mm) eftersom det tillverkande företaget redan
har dessa resurser, är en stor tröskel eliminerad. Det
ekonomiska stöd som trots allt kan krävas som stöd för
immaterialskydd och uppstart hos köparen kan därmed vara
betydligt lägre, varför privata och statliga risk-finansiärer
teoretiskt sett bör våga/kunna satsa på fler projekt.
Slutsats:
I synnerhet under rådande svåra ekonomiska omständigheter är
det extra viktigt att inte produktionsutveckling, forskning och
förnyelse inom industrin stannar av.
På ena sidan finns experterna/snillena
som har innovationerna, uppfinningarna och de framtida
framgångsrika produkterna.
På andra sidan finns många företag som kontinuerligt behöver
produkter och produktutveckling för sin fortsatta verksamhet.
Detta förslag kan vara en
operativ plattform för båda parter att uppnå sina mål.